Barangan Antik




Malaysian country have many type of antique items.


Antik (Latin: antiquus; lama) adalah item koleksi tua. Hal ini dikumpulkan atau diingini kerana usia, kelangkaan, kondisi, utiliti, atau ciri unik lainnya. Ini adalah objek yang mewakili era dahulu dalam masyarakat manusia.

Antik biasanya benda yang menunjukkan beberapa peringkat kepakaran, atau perhatian tertentu untuk merancang seperti meja atau kereta awal. Mereka membeli di kedai-kedai antik, atau diturunkan sebagai estat. Barang antik yang berharga boleh dibeli daripada pengedar dan lelong antik perkhidmatan atau dibeli secara online melalui website dan talian lelong. Antik pengedar sering ahli persatuan perdagangan nasional, banyak yang milik sendiri CINOA, suatu penyertaan seni dan antik persatuan di 21 negara, yang mewakili 5.000 pengedar.

Sejarah

Setiap muzium sejarah yang cukup membuat penggunaan barang antik untuk menggambarkan peristiwa-peristiwa sejarah dan memberi mereka konteks yang praktikal. Hampir semua objek boleh menjadi barang antik jika bertahan cukup lama, tetapi nilai barang antik di pasaran ditentukan oleh daya tarik dan penerimaan sosial. Misalnya muzium ada dari sesuatu yg tdk kekal, iaitu benda dan barang-barang yang biasanya akan dibuang, seperti bungkusan dan iklan selebaran dan poster.
[sunting] pengertian yang merendahkan

Istilah "antik" adalah merendahkan dalam beberapa contoh untuk membayangkan bahawa ada sesuatu yang ketinggalan zaman


Definisi
U.S antik peti

Definisi antik bervariasi dari sumber ke sumber, produk untuk produk, dan tahun ke tahun. Namun, beberapa definisi yang telah teruji pertimbangan pantas antik, seperti berikut:

1. "Suatu item yang sekurang-kurangnya 50 hingga 100 tahun tua dan yang dikumpul atau diingini kerana kelangkaan, kondisi, utiliti, atau beberapa ciri unik lainnya. Kenderaan bermotor, alat elektrik dan item lain tunduk pada kuat digunakan dalam kontras, boleh dianggap barang-barang antik di AS, jika lebih tua daripada 25 tahun, dan beberapa alat elektronik vintage lebih baru boleh dianggap barang-barang antik. "[rujukan?]
2. "Ada perabot atau benda ayat, atau sejenisnya dihasilkan dalam tempoh dahulu dan berharga kerana kecantikan atau kelangkaan." [Rujukan?]

Di Amerika Syarikat, tahun 1930 Smoot-Hawley Tariff Act antik ditakrifkan sebagai "karya-karya seni (kecuali karpet dan permadani yang dibuat selepas tahun 1700), koleksi dalam ilustrasi tentang kemajuan seni, bekerja di gangsa, marmar, terra cotta , parian, keramik atau porselen, barang antik dan benda-benda seni hias pendidikan karakter atau nilai yang harus sudah dihasilkan sebelum tahun 1830. "[rujukan?] tahun 1830 kira-kira awal produksi massal di Amerika Syarikat

Definisi ini memungkinkan orang untuk membuat perbezaan antara lembar asli antik, vintage item, dan benda-benda koleksi.

Istilah alternatif barang antik biasanya merujuk pada sisa-sisa seni kuno dan keperluan sehari-hari dari zaman terdahulu, yang sendiri sering arkeologi artifak.

Istilah antik merujuk pada seseorang tertarik pada barang antik, atau hal-hal dari masa lalu.


Antiquing

"Antiquing" adalah tindakan belanja, mengenalpasti, rundingan, atau tawar-menawar untuk barang antik. Produk boleh dibeli untuk kegunaan peribadi, hadiah, dan dalam kes broker dan dealer, keuntungan. Antiquing dilakukan di garasi penjualan, penjualan tanah, bandar resor, barang antik kabupaten, kolektif, dan rumah lelong antarabangsa.

Perhatikan bahawa Perkataan "antiquing" boleh juga merujuk kepada seni membuat sebuah objek tampak antik melalui menyedihkan atau menerapkan cat antik mencari aplikasi.
[sunting] Mebel antik
Furniture barang antik dari China Dinasti Liao
Rencana utama: Antique furniture

Pengumpul perabot antik adalah bidang yang sangat popular barang antik kerana ciri praktikal barang-barang antik ini. Mebel antik termasuk makan meja, kerusi, biro, dada dan lain-lain yang paling umum kayu mahoni, oak, pinus, kenari dan Rosewood. Dalam China perabot antik kayu yang paling umum adalah kayu elm umum bagi sebahagian besar daerah mampu mempertahankan pohon. Setiap kayu khas sendiri biji-bijian dan Warna. Banyak perabut moden sering menggunakan kayu laminasi atau murah veneer untuk mencapai kesan yang sama. Ada sejumlah gaya yang berbeza bergantung pada perabot antik kapan dan di mana itu dibuat. Termasuk yang paling umum Kesenian & Pertukangan Tangan, Georgia, Kabupaten Pastoral Amerika, dan Victoria.

1 comments:

dinamakan apa pengumpul barang antik?

 

Post a Comment